Zo analyseer je het gedrag van je websitebezoekers

Zo analyseer je het gedrag van je websitebezoekers
We schreven al eerder een blog over Microsoft Clarity, een tool waarmee je het gedrag van je websitebezoekers kunt vastleggen en analyseren. Daar hebben we veel reacties op gekregen. Daarom zoomt Josua Stapel, head of marketing & sales bij MMC IT Solutions, in deze blog in op hoe je Microsoft Clarity kunt inzetten om je website te optimaliseren.

Eerst even dit: wat is Microsoft Clarity?

In onze eerdere blog legden we al uit wat Clarity is: een slimme gratis webanalyse-tool van Microsoft. Het is ontworpen om organisaties inzicht te geven in het gedrag van de bezoekers van hun website, zodat ze de gebruikerservaring en conversieratio kunnen verbeteren. Clarity biedt geavanceerde functies voor gedragsanalyse, zoals heatmaps, sessie-opnames en trechters, waardoor het een geweldige tool is die je helpt het gedrag van je websitebezoekers te begrijpen.

Drie manieren waarop Clarity je kan helpen bij het optimaliseren van je website

Met Clarity kun je het gedrag van je websitebezoekers op verschillende manieren vastleggen en analyseren. Hier zijn enkele van de belangrijkste functies die Clarity biedt:

1. Sessie-opnames

Met sessie-opnames kun je de interacties van je bezoekers met je website bekijken. Clarity neemt elke klik, scroll en muisbeweging op, zodat je kunt zien hoe mensen navigeren en welke delen van de pagina de meeste aandacht krijgen.

2. Heatmaps

Met heatmaps kun je zien waar de meeste activiteit op een pagina plaatsvindt. Clarity biedt zowel klik- als scrol-heatmaps, zodat je kunt zien waar mensen op klikken en waar ze stoppen met scrollen.

3. Trechters

Met trechters kun je het pad volgen dat bezoekers op je website afleggen. Zo kun je zien waar mensen afhaken en waar mogelijkheden zijn om de gebruikerservaring te verbeteren.

Gerichte verbeteringen aanbrengen

Met deze inzichten kun je gerichte verbeteringen aanbrengen op je website om zo de ervaring van je bezoekers – je potentiële klanten! – te verbeteren. Als je bijvoorbeeld ziet dat mensen snel een bepaalde pagina verlaten, kun je zoeken naar mogelijkheden om de laadtijd van die pagina te verminderen, de inhoud te vereenvoudigen of de belangrijkste informatie sneller toegankelijk te maken.

Geïnspireerd?

Heb jij een ondernemersdroom waar je liever vandaag dan morgen mee aan de slag wil, en ben je nieuwsgierig hoe je je website kunt optimaliseren? Wij helpen je graag met een AVG-proof heatmap-consult! Wil je eens verder praten hoe MMC IT Solutions jouw organisatie kan helpen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op via contact@mmc-itsolutions.nl of bel naar 0320 320 050.

Wil je op de hoogte blijven van dit soort berichten?

Schrijf je dan nu in voor onze maillinglist en ontvang de laatste tips & nieuws voor starters en groeiend MKB.

Deel dit bericht met anderen.

Twitter
LinkedIn
Facebook
WhatsApp
Reddit
Pinterest

Bekijk andere berichten zoals deze.

Soms komt het wel is voor dat je nog meer nuttige informatie kan tegen komen dus tja… klik er dan nog maar één he.

In deze tweede blog in de nieuwe serie marketing basics. Wij helpen steeds meer klanten met marketing gerelateerde vraagstukken. Vandaar dat ik vanuit mijn…
Al tijdens zijn studie werden startende ondernemers zo blij van wat eigenaar Marco Polderman voor ze deed, dat hij besloot er zijn werk van…