Hoe richt ik mijn marketingboodschap in?

Dit is de derde blog in de nieuwe serie marketing basics. Wij helpen steeds meer klanten met marketing gerelateerde vraagstukken. Vandaar dat ik vanuit mijn expertise als marketeer een blogserie ben begonnen waarin ik verschillende marketingconcepten met jullie bespreek. In deze blog kijken we samen naar de structuur van een marketingboodschap volgens het AIDA model. Hiermee zorg je ervoor dat je je klanten effectiever overhaalt om actie te ondernemen.

In een paar simpele stappen, jouw ideale boodschap overbrengen

AIDA staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Een goede marketingboodschap doorloopt deze vier stappen in juiste volgorde.

Attention

De eerste stap is attention. De reclame moet de aandacht van potentiële klanten trekken. Niemand leest iedere post op LinkedIn, of bekijkt ieder filmpje in zijn youtube feed, of leest ieder krantenartikel. Het is daarom belangrijk dat je iets hebt wat de aandacht van jouw publiek trekt. Denk aan de dikgedrukte krantenkoppen die proberen je aandacht te trekken, of clickbait titels en thumbnails op Youtube die je verleiden om het filmpje aan te klikken. Het doel van deze stap is mensen nieuwsgierig maken naar wat je te vertellen hebt.

Interest

De tweede stap is interest. Hier probeer je de aandacht die je net hebt opgeëist om te zetten in interesse naar jouw boodschap. Wat je vaak ziet is dat een herkenbare ergernis of een diep verlangen beschreven wordt. Tot dit punt hoef je nog niets te vertellen over wat je aanbiedt. De bedoeling is dat je publiek aan je lippen hangt, benieuwd hoe jij kan bijdragen aan hun bestaan.

Desire

De derde stap is desire. Hier geef je usp’s van je product of dienst. Je koppelt het product aan de ergernis of verlangen die je eerder hebt beschreven. Mensen moeten het idee krijgen dat wat je aanbiedt nodig is om hun probleem op te lossen of hun verlangens te realiseren. Ze moeten een verlangen krijgen naar jouw product en de situatie die je schetst.

Action

De laatste stap is action. Hierin roep je je publiek op tot actie. Vertel ze wat ze moeten doen om de verlangens, die jij net gecreëerd hebt, werkelijkheid te laten worden. Kopen? Abonneren? Klikken? Inschrijven? Verder lezen? Dit is helemaal afhankelijk van het doel van je campagne. Maar het is wel belangrijk dat je dit expliciet doet.

Geïnspireerd?

Ik hoop dat ik je hiermee aan het denken heb gezet over hoe jij je met jouw bedrijf duidelijker kan positioneren. In de volgende blog zullen we een ander marketingconcept bespreken. Dus als je dit interessant vindt, zorg dan dat je de volgende blog niet mist! Benieuwd wat MMC IT Solutions voor jouw marketingstrategie kan betekenen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op via contact@mmc-itsolutions.nl of bel naar 0320 320 050.

Wil je op de hoogte blijven van dit soort berichten?

Schrijf je dan nu in voor onze maillinglist en ontvang de laatste tips & nieuws voor starters en groeiend MKB.

Deel dit bericht met anderen.

Twitter
LinkedIn
Facebook
WhatsApp
Reddit
Pinterest

Bekijk andere berichten zoals deze.

Soms komt het wel is voor dat je nog meer nuttige informatie kan tegen komen dus tja… klik er dan nog maar één he.