Hoe lever je waarde met je bedrijf?

In deze tweede blog in de nieuwe serie marketing basics. Wij helpen steeds meer klanten met marketing gerelateerde vraagstukken. Vandaar dat ik vanuit mijn expertise als marketeer iedere blog een ander marketingmodel met jullie bespreek. Deze blogserie is voor startende en kleine ondernemers die bezig zijn met het opzetten van hun eigen marketingcampagne. In deze blog bespreken we de Waardepropositie van Treacy en Wiersema. Dit is een model dat je laat nadenken over hoe je als bedrijf waarde wilt leveren voor je klanten.  

Bepaal je waardepropositie

Het model van Treacy en Wiersema gaat uit van drie waardeproposities. Elke onderneming moet van deze drie waardeproposities een minimaal niveau kunnen leveren, maar moet op één van de proposities uitblinken. De drie waardeproposities zijn Product leadership, Operational excellence en Customer intimacy.

Product leadership

Product leadership gaat om het aanbieden van het beste product. Bedrijven die kiezen om in deze waardepropositie uit te blinken, zijn constant bezig met het verbeteren van het product. Dit gaat vaak samen met veel uitgaven in R&D. Apple is hier een mooi voorbeeld van. Zij streven ernaar het beste product op de markt te brengen. Er wordt constant gekeken naar hoe ze hun klanten het WAUW gevoel kunnen geven. 

Operational excellence

Operational excellence gaat om het aanbieden van het beste of meest efficiënte proces. Binnen deze waardepropositie gaat het om een zo laag mogelijke prijs/kosten realiseren door het beste proces te hebben. Denk aan winkels als Aldi of Lydl. Deze bedrijven investeren minder in de beleving of service. Er zijn weinig medewerkers in de winkel en de schappen zijn niet zo netjes als bij de Albert Heijn. In ruil daarvoor betaalt de klant een lagere prijs.

Customer intimacy

Customer intimacy gaat om de beste service of oplossing. Hier ligt de focus op het oplossen van problemen. Er wordt gestreefd naar een langdurige relatie. Het is dan ook belangrijk dat je zo veel mogelijk te weten komt over je klanten. Verder is het belangrijk dat je product of dienst flexibel is. De kunst is om je product of dienst zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de behoefte van je klant. Op deze manier proberen bedrijven klanten te binden door zo veel mogelijk zorgen weg te nemen. Coolblue en Bol.com zijn voorbeelden van bedrijven die veel investeren in customer intimacy. De klantomgeving, bestellen, afrekenen, retourneren, kortom het hele proces wordt zo makkelijk mogelijk gemaakt.

Waar sta jij op dit moment?

Zo helpt het om als bedrijf één van de drie waardeproposities te kiezen en daar extra aandacht aan te besteden. Dit moet natuurlijk wel in lijn liggen met het imago en de branding want het bedrijf. Voor sommige bedrijven gaat deze keuze vanzelf, echter voor velen is dit toch moeilijk. Wat voor ondernemer ben je? Wat onderscheidt mij van mijn concurrenten?


Sommige mensen zijn goed in het onderhouden van relaties, sommige mensen zijn goed in creatieve oplossingen, anderen zijn perfectionisten en zijn constant bezig met optimaliseren van processen. Dus, wie ben jij?

Geïnspireerd?

Ik hoop dat ik je hiermee aan het denken heb gezet over hoe jij je met jouw bedrijf duidelijker kan positioneren. In de volgende blog zullen we een ander marketingconcept bespreken. Dus als je dit interessant vindt, zorg dan dat je de volgende blog niet mist! Benieuwd wat MMC IT Solutions voor jouw marketingstrategie kan betekenen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op via contact@mmc-itsolutions.nl of bel naar 0320 320 050.

Wil je op de hoogte blijven van dit soort berichten?

Schrijf je dan nu in voor onze maillinglist en ontvang de laatste tips & nieuws voor starters en groeiend MKB.

Deel dit bericht met anderen.

LinkedIn
Facebook
WhatsApp
Reddit

Bekijk andere berichten zoals deze.

Soms komt het wel is voor dat je nog meer nuttige informatie kan tegen komen dus tja… klik er dan nog maar één he.

De 4 misverstanden over maatwerksoftware

Maatwerk is duur en complex, het ontwikkelen ervan kost veel tijd en de support op maatwerk is niet goed. Dit

De sleutel tot het succes van iedere marketingstrategie.

We hebben in de afgelopen blogs vier marketingtheorieën besproken. Deze theorieën geven op zichzelf een aardig beeld van wat er