De sleutel tot het succes van iedere marketingstrategie.

We hebben in de afgelopen blogs vier marketingtheorieën besproken. Deze theorieën geven op zichzelf een aardig beeld van wat er moet gebeuren en waar je aan moet denken. Ze geven echter geen garantie tot succes. Daarvoor ontbreekt een belangrijk onderdeel, je moet je doelgroep door en door kennen. 60% van je potentiële doelgroep is niet eens bewust dat ze een probleem hebben. Je moet ze dus beter leren kennen dan dat ze zichzelf kennen. In deze blog ga ik je uitleggen wat je moet weten en hoe je achter die informatie kunt komen.

Laten we beginnen bij het begin. Wie is je doelgroep?

Je startpunt is de standaard demografische informatie zoals leeftijd, geslacht, woonplaats, opleiding, etc. Dit soort basic data is belangrijk om te weten, maar daarmee ken je je doelgroep nog niet. Je identiteit wordt er niet door gedefinieerd. Hoe specifieker je je doelgroep maakt, hoe makkelijker het is om je marketing daar omheen op te zetten.

Kortom, je wilt ze net zo goed kennen als je beste vriend. Wanneer je dit allemaal weet, kun je je boodschap zo brengen dat het je doelgroep, net als kunst, raakt op een dieper niveau. Je wilt je echt onderscheiden van al die concurrenten met hun oppervlakkige marketingboodschappen.

Waarschuwing

Het door en door kennen van je doelgroep is een van de moeilijkste dingen in marketing. Maar als dit goed staat, dan zul je consequent meer resultaat halen uit al je marketingactiviteiten. Doe je dit halfbakken of helemaal niet, dan ga je zien dat je boodschap nauwelijks resoneert met je doelgroep. Zonde van de tijd en van het geld. Alle theorieën uit de vorige blogs zijn afhankelijk van hoe goed je dit hebt staan. Neem hier dus goed de tijd voor. Neem geen genoegen met de basic demografische data. Idealiter stop je nooit met het leren kennen van je doelgroep.

Stap 1 – Hoe oriënteren klanten zich op mijn product?

Je begint met het identificeren van de twee of drie grootste keywords of zoektermen waarmee mensen zoeken naar jouw product of dienst. Hiervoor kun je verschillende tools gebruiken. Een tool die ik vaak gebruik is Semrush. Je vult een keyword in in de magic tool, en Semrush geeft je een aantal gerelateerde zoekopdrachten met daarbij het maandelijkse zoekvolume. Ook kun je hier zien hoeveel concurrentie er is op die zoektermen en wat eventueel de kosten per klik zal zijn als je Google advertenties draait op die zoekwoorden. Zijn er naast Google nog andere kanalen waar jouw doelgroep zich oriënteert? 

Stap 2 – Waar bevindt mijn doelgroep zich?

Zoek waar jouw doelgroep zich verzameld en communiceert met elkaar en de rest van de wereld. Start bij Google. Zoek naar blogs, forums, comment sections, reviewpagina’s, Facebookpagina’s, Twitter, Reddit, Quora, LinkedIn, YouTube noem maar op. Overal waar jouw doelgroep samenkomt. Dat kunnen meerdere kanalen zijn. Waar hebben ze het over? Wat vinden ze interessant? Reviewpagina’s zijn ook een goudmijn. Kijk bijvoorbeeld naar reviews van je concurrenten. Waar klagen klanten over? Dan weet je dat je duidelijk moet maken dat jij niet zo bent. Wat ook goed werkt zijn ouderwetse gesprekken met je klanten. Vergeet niet door te vragen tot op de bodem van hun diepste verlangens en angsten.

Stap 3 – Wat zegt mijn doelgroep allemaal?

Kijk naar wat je doelgroep zegt, doet, voelt en beleeft. Wat trekt hun aandacht? Waar zijn ze tevreden over? Waar zijn ze onzeker over? Wat voor vragen hebben ze? Welke problemen hebben ze? Zijn er overkoepelende thema’s die vaak terugkomen? Het is hierin erg belangrijk om te letten op hun taalgebruik. Je wilt in jouw communicatie dezelfde taal spreken als jouw doelgroep. Dit gaat enorm helpen bij het trekken van de aandacht van jouw doelgroep.

Een andere bron van inzichten zijn de zoekopdrachten van andere mensen. De automatische suggesties van Google laten zien welke vragen mensen vaak hebben. Een goede tool hiervoor is Answerthepuplic. Dit is een website waar je een keyword of zoekterm kan invullen. Vervolgens geeft die website je een overzicht van allerlei vragen die mensen hebben gerelateerd aan het keyword. Hiermee krijg je een overkoepelend beeld van wat mensen vaak willen weten over een bepaald onderwerp. 

Stap 4 – Noteer en analyseer

Schrijf alles op dat interessant is. Alle overkoepelende thema’s. Alle ergernissen. Quotes van je doelgroep. Liever te veel dan te weinig. Deel deze informatie op in vier verschillende categorieën. Je krijgt dan vier lijstjes met de volgende informatie:

  1. Dromen en Verlangens. Dit is het licht aan het einde van de tunnel. De ideale situatie waar jouw doelgroep naar streeft. Laat zien dat jij precies weet wat je doelgroep verlangt. Positioneer jezelf als dé persoon die jou dromen waar kan maken.

  2. Angsten en Pijnpunten. Dit is de stok waarmee je je doelgroep de juiste richting op drijft. Verzachten van pijn en oplossen van problemen is vaak de reden dat mensen actie ondernemen. Zorg er dus voor dat jij je doelgroep de pijn laat voelen.

  3. Twijfels en Drempels. Dit is een hele belangrijke. Dit is de reden dat mensen geen actie ondernemen. Je zal twijfels en drempels eerst weg moeten nemen voordat je doelgroep in beweging komt.

  4. Vakjargon en Taalgebruik. Hoe spreken ze elkaar aan? Formeel of informeel? Woorden, termen of vakjargon wat je vaak terug ziet komen? Memes? Is er een influencer of idool waar jouw doelgroep naar opkijkt? Waar hebben deze mensen het over? Hoe praten ze?

Wanneer je dit goed hebt gedaan, zou je een goed beeld moeten hebben van jouw doelgroep, wat ze nodig hebben en hoe je jouw boodschap zo goed mogelijk aan laat sluiten op hun behoeften en belevingen. Nogmaals, neem hier goed de tijd voor. Het liefst houd je altijd je ogen en oren open en blijf je je lijstjes aanvullen met nieuwe inzichten.

Geïnspireerd?

Ben je nu ook geïnspireerd om meer te weten te komen over je doelgroep, maar heb je zelf niet de tijd om hier goed werk van te maken? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op via contact@mmc-itsolutions.nl of bel naar 0320 320 050. Dan kijken we hoe ver je al bent en hoe we je verder kunnen helpen.

Wil je op de hoogte blijven van dit soort berichten?

Schrijf je dan nu in voor onze maillinglist en ontvang de laatste tips & nieuws voor starters en groeiend MKB.

Deel dit bericht met anderen.

Twitter
LinkedIn
Facebook
WhatsApp
Reddit
Pinterest

Bekijk andere berichten zoals deze.

Soms komt het wel is voor dat je nog meer nuttige informatie kan tegen komen dus tja… klik er dan nog maar één he.

Een dag in het leven van software-developer Timo Dokter

Timo Dokter studeerde voor software engineer bij het ROC van Flevoland Voor zijn afstudeerstage belandde hij bij MMC IT Solutions

9 manieren om jezelf te beschermen tegen cybercriminelen.

We horen het steeds vaker in het nieuws Weer een datalek of hackers die persoonsgegevens van duizenden mensen gestolen hebben