Of je nog moet beginnen of al wat verder bent in het starten van je onderneming, het is altijd belangrijk om genoeg over te houden aan het eind van de maand of jaar. Wat voor mij heeft geholpen waren deze 3 elementen en hopelijk helpt dit jou ook een stuk verder.
1. Maak gebruik van gratis of goedkope software
Veel van de software pakketten die je kan gebruiken als starter kunnen nog wel is overweldigend zijn, want zeg nou zelf, heb je dat mega pakket nodig met toeters en bellen. Het klinkt aantrekkelijk, maar vaak heb je aan de gratis varianten al genoeg.
Je moet namelijk als starter een plek hebben voor belangrijke documenten, iets voor je boekhouding en een mailadres voor contacten. In dit artikel heb ik een paar tools beschreven die mij hielpen als starter.
2. Werk zo veel mogelijk remote of vanuit huis
Een vast kantoor of plek is voor de meeste ondernemers eigenlijk niet meer nodig, er kan veel vanaf een willekeurige locatie met wat internet gewerkt worden aan je onderneming.
Een andere optie is ook dat je aan het werk gaat bij de klant of dat je een kantoor aan huis start.
En mocht je graag wel in een kantoor willen werken of op een vaste locatie en dit goedkoop willen kun je altijd kijken voor een anti-kraak met wat meer speelruimte.
3. Focus je in het begin op gratis acquisitie
Voor je sales en marketing kun je het eigenlijk in het begin niet veroorloven om er veel budget aan uit te geven. Werk aan goede mond-op-mond reclame, directe benaderingen op social media (niet al te erg spammen natuurlijk) of aan de SEO van je website. Als je dit hebt lopen kun je vaak al rond komen als startende ondernemer.
Heb je geen idee hoe je dit moet doen, is een goedkope optie om werk voor werk met een andere ondernemer te regelen. Waarbij je eigenlijk diensten ruilt voor een profijt aan beide kanten.