Terug naar de kern

Terug naar de kern
Als visionaire ondernemer heb je een grote droom die je najaagt. In gedachten heb je de beste versie van je product of dienstverlening al zeven keer op de markt gebracht, maar de realiteit is meestal niet zo snel. In deze blog vertelt Marco Polderman, oprichter van MMC IT Solutions, waarom dat niet erg is.

Big hairy audacious goal

Volgens Collins en Porras, de auteurs van het boek ‘Built to Last: Successful habits of Visionary Companies’, zijn visionaire ondernemers te herkennen aan een aantal kenmerken. Eén daarvan is dat ze een zogenaamd ‘big hairy audacious goal’ hebben, een grote droom die ze najagen. De realiteit van het ontwikkelen van een nieuw product of nieuwe dienstverlening is meestal minder flitsend, dat kost nu eenmaal tijd. Als dat je frustreert, wees gerust, daarin ben je niet alleen. Maar als je goed de tijd neemt voor een aantal cruciale stappen, dan wordt de kans dat je idee succesvol is een stuk groter.

Onderzoek je markt en je doelgroep

Eén van mijn eigen big hairy goals is het maken van een darters’ platform. OK, misschien niet direct zo groots als JFK’s Moon Challenge, maar in de dartwereld heel vooruitstrevend. Ik heb er drie jaar over gedaan om het idee goed te krijgen. Toen ik begon had ik het platform in mijn hoofd al helemaal klaar: ik wist exact hoe het moest gaan worden. Maar vindt iedereen dat gave idee dat ik in mijn hoofd heb, ook zo gaaf? Om dat uit te vinden, heb ik eerst uitgebreid onderzocht wat de dromen en interesses van mijn doelgroep zijn. Een handige tool om daarbij te gebruiken is AnswerThePublic. Wat bleek, mijn doelgroep loopt warm voor iets andere features dan ik in eerste instantie in gedachten had. Inmiddels – drie jaar verder – ben ik nog steeds bezig met hetzelfde platform, maar nu voor de juiste doelgroep en met de juiste features.

Test je idee met een Minimum Viable Product

Met een MVP kun je heel snel testen of je idee daadwerkelijk goed gaat landen bij je doelgroep. Een MVP is een eerste simpele uitvoering van jouw idee waarin de toegevoegde waarde duidelijk naar voren komt. Het bevat alleen de absolute kerneigenschappen van jouw idee, niets meer. Soms is een simpele landingspagina met een mailinglijst al voldoende. Zo weet je zeker dat als je écht aan de slag gaat met je idee je ook je doelstellingen gaat behalen.

Ook succesvol aan de slag met jouw big hairy audacious goal?

Heb jij een droom en wil je daarmee aan de slag? Download dan nu ons e-book ‘De 7 vitale aspecten om jouw idee tot een succesvol product te maken’. Wil je eens verder praten hoe MMC IT Solutions jouw organisatie kan helpen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op via contact@mmc-itsolutions.nlof bel naar 0320 320 050.
Wil je op de hoogte blijven van dit soort berichten?

Schrijf je dan nu in voor onze maillinglist en ontvang de laatste tips & nieuws voor starters en groeiend MKB.

Deel dit bericht met anderen.

Twitter
LinkedIn
Facebook
WhatsApp
Reddit
Pinterest

Bekijk andere berichten zoals deze.

Soms komt het wel is voor dat je nog meer nuttige informatie kan tegen komen dus tja… klik er dan nog maar één he.

Hoe je in enkele minuten 2 automatiseringen kunt opzetten in de gratis versie van Zapier

Zapier, een automatiseringsplatform waarbij je zonder te veel kennis van code of api’s gemakkelijk je digitale applicaties kunt koppelen en

Zo analyseer je het gedrag van je websitebezoekers

We schreven al eerder een blog over Microsoft Clarity, een tool waarmee je het gedrag van je websitebezoekers kunt vastleggen