Stilstand is achteruitgang: Zo krijg je de vaart er weer in

Stilstand is achteruitgang. Zo krijg je de vaart er weer in
We schreven het al vaker: technologie moet bijdragen aan de groei van je organisatie. Maar soms stagneert de groei van je bedrijf. Het lijkt wel of er geen rek meer in zit, wat je ook doet. En dan? In deze blog geeft Marco Polderman, eigenaar van MMC IT Solutions en full-stack-ontwikkelaar, je zes tips om de vaart er weer in te krijgen.

1. Hoe zitten je back-end-producten in elkaar?

De achterkant van je bedrijf, de back-end, heeft soms meer aandacht nodig dan je denkt. Door kritisch te kijken naar hoe je back-end-producten in elkaar zitten en waar mogelijk te optimaliseren, kun je efficiënter werken en de groei van je organisatie bevorderen.

2. Zijn er manieren waarop je meer kunt verkopen aan bestaande klanten?

Het is niet altijd nodig om nieuwe klanten aan te trekken om de groei van je organisatie te bevorderen. Door meer te verkopen aan bestaande klanten kun je de omzet verdubbelen. Hoe dat zit, lees je in deze interessante blog.

3. Kun je je productportfolio of dienstverlening uitbreiden?

Het uitbreiden van je productportfolio of dienstverlening kan nieuwe kansen bieden voor groei. Door goed te kijken naar de behoeften van je doelgroep en je eigen expertise, kun je nieuwe mogelijkheden ontdekken.

4. Kun je bepaalde producten of diensten afstoten?

Soms kun je beter focus aanbrengen in je productportfolio of dienstverlening. Door verlieslijdende producten of diensten af te stoten en te focussen op die producten of diensten waar wel groei in zit, geef je je onderneming weer een boost.

5. Kun je je personeel beter opleiden?

Je medewerkers zijn een belangrijke factor in de groei van je organisatie. Door te investeren in de opleiding en ontwikkeling van je personeel, verbeter je de dienstverlening en lever je meer waarde voor je klant. Dat heeft een gunstige invloed op de prijs die je kunt vragen.

6. Zet je de juiste marketingkanalen in?

Het gebruik van de juiste marketingkanalen is essentieel voor het aantrekken van nieuwe klanten en het bevorderen van de groei van je organisatie. Door te onderzoeken welke kanalen het meest effectief zijn voor jouw bedrijf, kun je je marketinginspanningen optimaliseren en de groei bevorderen. Wat de meest optimale marketingkanalen zijn, verschilt per bedrijf. Wij deden vroeger bijvoorbeeld relatief veel met advertising op Facebook en Instagram. Daarmee raakten we niet de juiste doelgroep. LinkedIn bleek voor ons veel relevanter. Onderzoek of jij wel de juiste marketingkanalen inzet.

Stilstand is niet altijd achteruitgang

Kortom, stilstand hoeft niet altijd achteruitgang te betekenen. Door kritisch te kijken naar verschillende aspecten van je bedrijf, kun je nieuwe mogelijkheden ontdekken en de groei van je organisatie weer een zetje geven.

Ook op zoek naar groei of wil je juist meer rust in het ondernemerschap?

Wij helpen ondernemers hun droom na te jagen. Dat kan soms zo simpel zijn als met het automatiseren van administratieve taken. Ben je benieuwd of er zaken zijn die je nu gelijk kan automatiseren? Plan een gratis 45 minuten consult met ons in en dan bekijken we samen de mogelijkheden. Wil je eens verder praten hoe MMC IT Solutions jouw organisatie kan helpen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op via contact@mmc-itsolutions.nl of bel naar 0320 320 050.
Wil je op de hoogte blijven van dit soort berichten?

Schrijf je dan nu in voor onze maillinglist en ontvang de laatste tips & nieuws voor starters en groeiend MKB.

Deel dit bericht met anderen.

Twitter
LinkedIn
Facebook
WhatsApp
Reddit
Pinterest

Bekijk andere berichten zoals deze.

Soms komt het wel is voor dat je nog meer nuttige informatie kan tegen komen dus tja… klik er dan nog maar één he.

5 redenen waarom je progressive web apps zou ontwikkelen

Een progressive web app, wat is het? Wat kun je ermee bereiken? Lees ons nieuwe artikel en ontdek 5 redenen

Groei zit overal, als je het maar ziet

Al tijdens zijn studie werden startende ondernemers zo blij van wat eigenaar Marco Polderman voor ze deed, dat hij besloot