Je hebt je ondernemersdroom waargemaakt en een geweldig product neergezet. Eén probleempje, je website loopt voor geen meter. Je hebt netjes marktonderzoek gedaan en daaruit bleek dat de interesse in je product groot is, waarom komt er dan niemand op je website? Met deze vijf slimme stappen neemt je droom wel een vlucht.
1. Controleer de technische aspecten van je website
Controleer of je website technisch in orde is. Een trage website leidt tot hogere bounce-rates. Ook is het belangrijk dat je website responsief is, dat wil zeggen dat het zich zodanig aanpast aan verschillende schermgroottes en -resoluties dat de inhoud op elk apparaat goed wordt weergegeven. Zo zijn er nog meer technische aspecten die ervoor zorgen dat je website goed werkt en gebruiksvriendelijk is.
2. Analyseer je doelgroep
Sluit de website wel aan bij de behoeften en interesses van jouw buyer-persona. Zoek naar manieren om de website aantrekkelijker te maken voor je doelgroep, bijvoorbeeld door het aanpassen van de lay-out of het toevoegen van relevante content.
3. Verbeter de zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Zorg ervoor dat de website goed gevonden kan worden door zoekmachines, door de website te optimaliseren voor zoekwoorden die relevant zijn voor jouw product of dienst. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van relevante meta-tags en het optimaliseren van de content op de website.
4. Promoot de website
Zorg ervoor dat de website bekend wordt gemaakt bij de doelgroep, bijvoorbeeld door het gebruik van de juiste socialemediakanalen – dat zijn dus die kanalen waar jouw doelgroep aanwezig is –, zorgen voor publiciteit in relevante online of offline media of het samenwerken met influencers.
5. Analyseer de resultaten met een heatmap
Analyseer de resultaten van je website regelmatig, bijvoorbeeld door het gebruik van website-analyse-tools, om te zien wat wel en niet werkt. Een mooi hulpmiddel is een heatmap: een visuele weergave van hoe gebruikers met je website of separate webpagina’s interacteren. Het maakt gebruik van kleuren om aan te geven welke delen van een webpagina het meest worden gebruikt of het meest aandacht krijgen. Dit kan bijvoorbeeld aangeven welke knoppen het meest worden geklikt of welke delen van de pagina het meest worden bekeken. Het is als het ware een video-opname van hoe bezoekers zich op je website gedragen.
Geïnspireerd?
Heb jij een ondernemersdroom waar je liever vandaag dan morgen mee aan de slag wil, en ben je nieuwsgierig hoe je je website kunt optimaliseren? Wij helpen je graag met een AVG-proof heatmap-consult! Wil je eens verder praten hoe MMC IT Solutions jouw organisatie kan helpen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op via contact@mmc-itsolutions.nl of bel naar 0320 320 050.