Automatiseren kan je leren

Automatiseren kan je leren
De arbeidsmarkt is krap, dat hebben alle ondernemers inmiddels wel ervaren. Er zijn meer vacatures dan werklozen, een fenomeen dat het CBS – actief sinds 1899 – nog nooit heeft meegemaakt. Je kunt natuurlijk als een malle gaan werven, maar misschien kun je ook eens kijken wat je kunt behalen door dingen te automatiseren. Dat brengt niet alleen efficiëntie, maar is ook een mooi middel om je huidige talenten te behouden.

Gigantisch personeelstekort

De Volkskrant publiceerde afgelopen zomer een mooi scrollverhaal waarin de problematiek op de arbeidsmarkt heel helder uit de doeken werd gedaan. Wat de factoren ook zijn die daarin meespelen, conclusie is dat Nederland kampt met een gigantisch personeelstekort en er zijn meer vacatures dan werklozen. Natuurlijk kun je als werkgever helemaal losgaan op de maar liefst 65 vacaturebanken die er in Nederland zijn. Maar wist je dat de gemiddelde medewerker 69 werkdagen per jaar bezig is met het uitvoeren van administratieve, repetitieve taken zoals het zoeken, verzamelen en (opnieuw) invoeren van gegevens. Zonde van het geld, zonde van de energie en zonde van de tijd. Die kunnen je medewerkers beter in waardevolle taken investeren. Natuurlijk kun je niet alles wegautomatiseren, maar wij zijn fan van het Pareto-principe, ook wel de 80-20-regel. Je moet er in werksituaties naar streven dat medewerkers tachtig procent bezig zijn met kerntaken en niet meer dan twintig procent van de tijd met administratieve taken. In de werkelijkheid is het vaak andersom.

Zelf automatiseren

Met Zapier kun je vrij eenvoudig zelf dingen automatiseren. Zapier is een automatiseringsplatform waarbij je digitale applicaties kunt koppelen en kunt laten samenwerken met behulp van zogenaamde Zaps, bijvoorbeeld voor basic leadgeneratie en simpele administratieve taken. Het ondersteunt al meer dan tweeduizend zakelijk georiënteerde apps, zoals Airtable, Google Sheets, Gmail, Slack, Twitter, Trello en Todoist. 
 
Een Zap is een geautomatiseerde workflow die uw apps en services met elkaar verbindt. Elke Zap bestaat uit een trigger en een of meer acties. Als je een Zap inschakelt, voert hij actiestappen uit zodra de triggergebeurtenis plaatsvindt. 
 
Zo kun je bijvoorbeeld de salesfunnel volgen in realtime, nieuwe leads een bericht sturen, je team informeren – bijvoorbeeld in Slack – zodra iemand iets koopt of een gratis proefversie aanvraagt, advertentiecampagnes koppelen aan je CRM-systeem of op de hoogte blijven van vermeldingen op sociale media. Zo kun je met een kleine, eenmalige tijdsinvestering veel terugkerende handelingen automatiseren.

Geïnspireerd?

Wij helpen ondernemers hun droom na te jagen. Dat kan soms zo simpel zijn als met het automatiseren van administratieve taken. Wil je zelf aan de slag met Zapier en ben je benieuwd of er zaken zijn die je nu gelijk kan automatiseren? Plan een gratis 45 minuten consult met ons in en dan bekijken we samen de mogelijkheden. Wil je eens verder praten hoe MMC IT Solutions jouw organisatie kan helpen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op via contact@mmc-itsolutions.nl of bel naar 0320 320 050.
Wil je op de hoogte blijven van dit soort berichten?

Schrijf je dan nu in voor onze maillinglist en ontvang de laatste tips & nieuws voor starters en groeiend MKB.

Deel dit bericht met anderen.

LinkedIn
Facebook
WhatsApp
Reddit

Bekijk andere berichten zoals deze.

Soms komt het wel is voor dat je nog meer nuttige informatie kan tegen komen dus tja… klik er dan nog maar één he.

Hoe je in enkele minuten 2 automatiseringen kunt opzetten in de gratis versie van Zapier

Zapier, een automatiseringsplatform waarbij je zonder te veel kennis van code of api’s gemakkelijk je digitale applicaties kunt koppelen en

Zo analyseer je het gedrag van je websitebezoekers

We schreven al eerder een blog over Microsoft Clarity, een tool waarmee je het gedrag van je websitebezoekers kunt vastleggen