fbpx

4 Acties Om Kosten Te Drukken Terwijl je Innoveert

Josua Stapel

Josua Stapel

Marketing / Sales

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Als we sommige statistieken mogen geloven zal ongeveer 50% van ondernemend Nederland het niet trekken qua kosten rondom en na covid-19. Het is een lastig parket en je probeert het beste ervan te maken. Met de volgende tips willen wij jou een steuntje in de rug geven wat je in de komende tijd kan doen.

1. Zijn Kantoorruimtes überhaupt Nodig?

Vooral in deze tijden van covid-19 komen we er toch achter dat het werken vanuit kantoor ook gemakkelijk vanuit huis kan gebeuren. Dit kan een positief gevolg zijn voor jou als ondernemer, het betekent namelijk dat je zou kunnen kijken naar kleinere ruimtes die uiteindelijk minder maandelijkse kosten mee zullen brengen.

Neem als voorbeeld als je 1-10 werknemers hebt en je voor deze mensen dagelijks een werkplek nodig hebt. De gemiddelde huurprijs van een kantoor ligt al gauw tussen €80,-/€ 160,- per m² en we gaan er alleen uit van een werkplek dus met oppervlakte van gemiddeld 4m²-10m² per werknemer. (En dan nog niet eens alle andere ruimtes die je nodig hebt voor opslag)

 

Zorg ervoor dat ruimtes voor meerdere dingen gebruikt kunnen worden. Een kamer voor meetings kan ook prima gebruikt worden voor pauzes. Verder is het zonde wanneer ruimtes langdurig niet gebruikt worden. Leegstaande kantoorruimtes kunnen dienen als opslagruimte. Grotere ruimtes kunnen in het weekend verhuurd worden aan verenigingen. Mogelijk kan een leegstaande ruimte iets betekenen voor een zakenpartner die je eeuwig dankbaar zal zijn dat hij tijdelijk wat spullen kan opslaan tijdens een verhuizing.

Aantal werknemersAantal m² nodigKosten per m²
14-10320-1600
28-20640-3200
520-501600-8000
1040-903200-14.400
1560-1204800-19.200
20100-1808000-28.800
bron: https://skepp.nl/nl/blog/kantoorruimtetips/zoveel-vierkante-meter-kantoorruimte-heb-je-nodig-per-persoon

Naast de directe kostenbesparing die het oplevert heeft het ook andere voordelen. Werknemers die vanuit huis werken hebben geen reiskosten. Dit levert weer tijdwinst op. Dit kan ook tevredenheid en productiviteit verhogen van werknemers die het prettig vinden om thuis te werken.

Om ervoor te zorgen dat werknemers die thuis werken nog steeds “aanwezig” zijn, kunnen online tools gebruikt worden zoals Microsoft Teams.


Er kan ook gekozen worden om alleen nog gebruik te maken van een virtueel kantoor. Iedereen werk dan vanaf huis. Het virtuele kantoor zorgt dan voor een zakelijk adres.

2. Koop Slim

Op inkoop valt een hoop te winnen. Voor kantoor meubelen zijn vaak tweedehands opties beschikbaar die goedkoop of zelfs gratis zijn.
Kijk of er mogelijkheden zijn om inkoop te bundelen. Dit is handig wanneer je een pand deelt met meerdere berdrijven. Standaard kantoorartikelen kunnen makkelijk gezamenlijk ingekocht worden voor schaalvoordelen.

Een veel voorkomende manier om geld te besparen is ruilhandel. Producten of diensten kunnen geruild worden zonder dat hierbij een transactie in geld plaatsvindt. Zoals het ter beschikking stellen van lege kantoorruimte of het schieten van een paar foto’s voor op de website.

Belangrijk is om nooit achter de feiten aan te lopen. Who gets behind is left behind. Zorg dat facturen zo snel mogelijk betaald worden. Veel leveranciers belonen klanten die vroeg betalen met een milde korting. Maak hier gebruik van!
Altijd op tijd betalen zorgt er ook voor dat jouw leverancier jou vertrouwt en jou waardeert als klant. Dit kan later van pas komen bij toekomstige onderhandelingen. 

Houd wel in gedachte dat goedkoop duurkoop is. Duurdere versies van producten gaan vaak langer mee en werken beter. Denk bijvoorbeeld aan het laten maken van een website. Er zijn honderden bedrijven die deze dienst aanbieden voor uiteenlopende prijzen. Goedkope websites zijn vaak gemaakt met behulp van templates die simpelweg ingevuld worden. Dit kan iedereen gemakkelijk zelf leren. De mogelijkheden om uit te breiden zijn beperkt en het design is saai. Verders is het vaak moeilijk om gepersonaliseerde aanpassing door te voeren. De laadtijd van de website kan ook leiden onder het gebruik van templates.
Je website is de backbone om online gevonden te worden. Hierop bezuinigen levert in de korte termijn kostenbesparing op. Echter is de kans groot dat wanneer je onderneming groeit, de beperkingen van een budget website snel aan het licht komen. Dit is eenvoudig te voorkomen door een website op maat te laten bouwen die afgestemd is op jouw onderneming en jouw huisstijl.

3. Manage Processen

Zoals al eerder aangegeven is tijd een waardevol middel. Als ondernemer doe je er goed aan om te investeren in middelen die tijd besparen. Alle werkzaamheden die binnen jouw onderneming plaatsvinden zijn onderdeel van een proces. In deze processen valt veel tijd te besparen.
Kijk naar alle processen die in jouw onderneming plaatsvinden en kijk welke werkzaamheden beter, sneller of zelfs automatisch kunnen. Het verwerken en opslaan van data is een proces dat grotendeels geautomatiseerd kan worden.

Interne administratieve processen kunnen na verloop van tijd achterhaald raken. Kijk naar de laatste keer dat deze processen zijn aangepast en stel jezelf de volgende vragen:

  • Is er informatie die overbodig is geworden?

  • Welk gedeelte van het administratieve proces kost het meeste (handmatige) input?

  • Kunnen deze handelingen eenvoudiger of efficiënter uitgevoerd worden?

  • Is er software beschikbaar die hierin kan ondersteunen?

  • Welke stappen in het proces kunnen geautomatiseerd worden?

 

De laatste vraag brengt ons bij de volgende tip: Onderzoek wat een erp-systeem kan doen om jouw onderneming te stoomlijnen. Een erp-systeem is een softwarepakket dat verschillende processen in een onderneming samenbrengt en automatiseert. Actuele gegevens van inkoop, verkoop, voorraad, productie, werknemers, administratie enz. wordt samengebracht in één samenhangend systeem. Dit verhoogt productiviteit en verlaagt kosten.

Wat verder nog kan helpen is het implementeren van een CRM-systeem. Dit is een softwarepakket dat alle informatie over klanten, prospects en leads opslaat op een centrale plek. Het houdt alle contactmomenten bij die een onderneming met een klant heeft gehad. Dit stroomlijnt het uitwisselen van informatie tussen collega’s. Verder zorgt dit systeem ervoor dat informatie over klanten niet verloren gaat. Ook is het ook een goede tool om te bepalen welke prospects en leads het interessantst zijn.

4. Werk Met Stagiaires

Werken met stagiaires is een goede manier om op korte termijn geld te besparen. Er zijn honderden getalenteerde studenten die op het punt staan zichzelf aan te bieden op de arbeidsmarkt. Deze mensen zijn hongerig naar werkervaring en kunnen voor bijna alle werkzaamheden worden ingezet. Ze hebben wel begeleiding en training nodig maar ze kunnen naast het geld dat ze op korte termijn besparen, in de lange termijn productieve werknemers worden.

Wil je graag meer te weten komen hoe je kunt blijven innoveren?